travelwithlove.reismee.nl

BLOG DINSDAG 26 SEPTEMBER 2017 DAG 16

Vandaag heb ik onrustig geslapen, maar word 's morgens rond 9.00u toch uitgerust wakker. Ik moet erg wennen aan de tien verschillende ademhalingen, het gesnurk en overige geluiden die ik in de kamer hoor. Daarnaast zijn er gasten die 's nachts en 's morgens vroeg vertrekken, waardoor ik steeds wakker werd.

Om 10.15u ga ik de deur uit en loop richting halte 1 van de hop-on-hop-off tour. Ik wissel mijn voucher in voor een officieel ticket en kan nu 48 uur gebruik maken van deze service en er zit een boottocht bij inbegrepen.

De bus zit aardig vol, dus ik kan jammer genoeg het eerste gedeelte van de rit niet op een goede plek zitten om foto's te maken. Op een kwart van de rit stappen er aardig wat mensen uit, zodat ik op een betere plek kan gaan zitten. Mijn eerste indruk van de stad is goed. Er zijn veel mooie moderne gebouwen, maar ook veel oudere. Een aparte combinatie, maar de stad komt er mee weg.

Het is erg warm in Toronto, zeker voor deze tijd van het jaar, ongeveer 25C en zelfs warmer dan het in Anaheim was. Ondanks mijn 3/4 broek en topje heb ik het warm, heel warm. Ik besluit daarom bij de haven uit te stappen om de 45 minuten durende boottocht te gaan maken ter verkoeling. Deze blijkt alleen net vertrokken te zijn, dus ik moet zo'n 45 minuten wachten tot de volgende tocht. Er is een supermarkt in de buurt, waar ik even naar toe loop voor wat te drinken en te kijken voor een lunch. Ze blijken warme verse maaltijden te verkopen, dus ik kies voor aardappelrondjes, broccoli en een kipfilet en het smaakt erg lekker. Na de lunch loop ik om 13.10u weer terug naar de boot en ga in de rij staan. Om 13.45u kunnen we eindelijk aan boord en begint de vaartocht richting de eilanden van Toronto. Vanaf de boot heb ik mooi uitzicht op de stad en op de bosrijke eilanden. De natuur is hier echt prachtig en ook de stad ziet er erg mooi uit vanaf het water.

Tijdens de tocht bedenk ik wat ik daarna zal gaan doen en ik besluit om dingen te gaan doen die binnen zijn, om zo aan de warmte te ontsnappen. Ik kies voor de CN Tower, waardoor ik vandaag ter land, ter zee en vanuit de lucht een indruk krijg van de stad.

Vanuit de haven is het zo'n 15 minuten lopen naar CN Tower en ik moet daar eerst door de beveiliging heen. Mijn rugtas wordt gecontroleerd en ik moet door een detectiepoortje lopen, alles uiteraard prima in orde en ik mag mijn weg vervolgen naar de kassa. Ik besluit om een Toronto Citypass aan te schaffen, daarmee heb ik negen dagen de tijd om diverse attracties in Toronto te bezoeken; CN Tower, Ripley's aquarium of Canada, Casa Loma, Royal Ontario Museum en Toronto Zoo of Ontario Science Centre, dus totaal vijf attracties. Deze pas kost CAD$93,- = €62,50

Ik stap vervolgens de snelle lift in, die mij binnen 58 seconden naar het observation deck brengt op 346m hoogte, het gebouw zelf is 553,33m hoog. Tot 2009 was CN Tower de grootste toren ter wereld. Het uitzicht is erg mooi op het water en op de stad. Het zicht is goed, dus ik kan ver kijken, maar alles is achter glas. Jammer genoeg staat er nergens een bordje met een uitleg wat er te zien is, dus ik heb geen idee waar ik naar aan het kijken ben. Een verdieping lager, op 342m hoogte is er een open gedeelte waar je naar buiten kunt kijken. Nou ja, niet heel erg open, allemaal metalen draden die het uitzicht versperren, maar de wind is heel goed te voelen op deze hoogte! Binnen is er op deze verdieping ook een gedeelte met een glazen vloer. Terwijl ik geen last van hoogtevrees heb, vond ik dit op de ene of andere manier wel een beetje eng. Ik denk dat het komt omdat het glas is en ik daardoor onzeker was over de stevigheid ervan. Maar goed, op een bord stond dat er zelfs meerdere nijlpaarden op konden staan, dus het zal wel goed zitten. Vervolgens stap ik weer in de lift naar beneden en daar is nog een grote souvenierswinkel en de uitgang.

Ik besluit vervolgens om naar het naast gelegen Ripley's aquarium of Canada te gaan. Het is inmiddels half vijf en normaal gesproken is het aquarium tot en met de avond open. Jammer genoeg word ik tegen gehouden, want het blijkt vandaag maar tot 17.00u open te zijn wegens een besloten bijeenkomst. Tsja de bussen rijden ook niet heel lang meer, wat zal ik dan gaan doen? Dan maar de hop-on-hop-off route afmaken tot de halte waar ik vandaag ben opgestapt. Dit blijkt ook de eindhalte te zijn van deze bus, want er vertrekken geen bussen meer vanaf 15.45u voor een complete toer.

Tegenover deze stop zit een groot winkelcentrum en ik besluit om daar dan maar te gaan kijken. Jippie! Er zit een Hallmark winkel en Disney store! Dus meteen daar naar binnen gegaan om voor Disneyspulletjes te kijken. De Disney store had niets bijzonders en Hallmark was te prijzig, jammer. Voor de rest heeft dit winkelcentrum bijna alle grote bekende winkelketens, dus ik vermaak met er ruim twee uur. Uiteindelijk kom ik alleen met twee standaardjes voor kerstornamenten en een Starbucks beker van Toronto naar buiten. Wel een heel leuk vest gezien bij de GAP, maar ik heb echt niet zo veel ruimte meer in mijn koffer en ik heb nog een paar dagen te gaan....

Ik loop rustig terug richting het hostel, maar besluit om toch eerst nog even door te lopen naar de supermarkt, die twee straten verder ligt. Ik heb hier gisteren kaas zien liggen en vond het eigenlijk te duur, maar ik heb er zo'n behoefte aan dat ik besluit het toch te gaan halen. Ik haal ook nog wat andere boodschapjes voor het ontbijt morgen en een wit bolletje als avondeten. Ik heb mini doosjes hagelslag bij me, dus ik ga lekker een broodje hagelslag eten. Ik koop ook twee hardgekookte eieren, die erg lekker blijken te zijn en dus die kaas. Ik kies uiteindelijk voor Vlaskaas, wat gewoon extra belegen kaas blijkt te zijn en wat echt als Nederlandse kaas smaakt. Gelukkig! Het is die CAD9,- = €6,- dik waard voor dat kleine pest stukje.

Terug in het hostel leg ik de boodschapjes in een mandje waar ik mijn naam op heb gezet en zet deze in de gemeenschappelijk koelkast. Vervolgens breng ik mijn overige spulletjes naar de kamer en zoek alvast kleding voor morgen uit en leg deze klaar. Vervolgens ga ik weer terug naar beneden om te eten. Ik wil eigenlijk mijn blog gaan schrijven, maar er komen twee meiden (zussen) aan mijn tafel zitten en dat blijken Nederlanders te zijn! We hebben van 20.00u tot 00.00u met elkaar zitten kletsen, echt enorm gezellig. Ze komen oorspronkelijk uit Meppel, maar zijn nu twee jaar op reis. Eerst een jaar gewerkt en gereisd in Australië en nu een jaar in Canada. Één van die zussen werkt in een cafe in Vancouver, dat vrijwel om de hoek van mijn hostel daar ligt. De andere werkt in een hotel in Whistler en ze zijn nu samen voor de komende weken op reis door Toronto, Chicago, Los Angeles, Hawaii, Rocky Mountains en ik vergeet vast nog wel een paar andere bestemmingen. De tijd vloog voorbij. Maar goed, ik wilde jullie niet teleurstellen, dus zit ik hier nu om 00.45u nog aan mijn blog te schrijven.

Morgen ga ik weer met de hop-on-hop-off bus en dan o.a. naar Casa Loma en het aquarium.

Oh ja, Prins Harry is ook in de stad! Alleen nog niet gezien. Nou ja, ik denk zijn auto gezien te hebben.. Er was aan het einde van de ochtend veel motorpolitie, met zwaailichten en weg afzettingen. En vervolgens reden er drie grote zwarte geblindeerde auto's langs. Op dit moment zijn de Invictus games in Toronto, wedstrijden voor gewonde oorlogsveteranen en prins Harry is daarvan de oprichter. Ik houd met oren en ogen dus extra open deze dagen!



Reacties

Reacties

Simone

Broccoli en Harry ????

Mama/Elly

Nou, ik weet niet wat je verwachtingen waren van deze stad, maar zo te horen een hele goede keuze om te bezoeken. En leuk en gezellig hoor die meiden uit Meppel. Bedankt dat je weer de moeite hebt genomen om ons bij te kletsen, zo heb ik toch ook nog een beetje vakantie.
Mocht je dirty Harry toch nog in persoon treffen, geef m dan maar die knuffel die ik m graag zou willen geven...
Tot de volgende blog!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!