travelwithlove.reismee.nl

Here we go again, it's christmas time!

BLOG VRIJDAG 17 NOVEMBER 2017 DAG 1

Aangezien het alweer bijna twee maanden geleden is, vond ik het weer tijd voor een vakantie! *kuch* Nee, de hoofdreden is dat mijn jaarkaart voor Walt Disney World begin december afloopt, dus ik moest uiteraard dit jaar nog 1 keer terug naar Orlando. Heel vervelend natuurlijk, zo'n verplicht tripje, maar goed ik offer mijn vrije dagen hier wel weer voor op..

Zo'n maand geleden heb ik de reis via Expedia geboekt. Via deze site kun je zelf je vliegmaatschappij en vliegtijden kiezen en de eventuele accommodatie. Ik besloot om dit keer met Tuifly te vliegen, omdat je bij hen voordelig extra kilo's bagage bij kunt kopen. Dit kun je niet via Expedia regelen, maar via een link die zij geven naar de website van Tui. Ik besluit om voor de heenreis 25 kg te nemen a €25,- en voor de terugreis 40kg a €50,-. Mocht ik toch meer gewicht hebben dan verwacht, kan ik dit online extra bijkopen, of op de luchthaven zelf voor het normale tarief + €10,- administratiekosten. Dat is een stuk voordeliger dan via KLM (Red. +/- €90,-).

Tuifly blijkt ook de service aan boord uitgebreid te hebben. Waar het voorheen allemaal erg basic was en je alleen niet extra hoefde te betalen voor het toiletpapier, is nu dus veel inbegrepen. Je krijgt onderweg 1 maaltijd, 1 snack en gratis water, softdrinks, koffie & thee. Daarnaast is het inflight systeem, de films, nu gratis. Een hoofdtelefoon is verkrijgbaar voor €2,-, maar uiteraard mag je je eigen hoofdtelefoon mee nemen en gebruiken.

Als accommodatie heb ik dit keer gekozen voor het Seralago hotel & suites in de wijk Old Town in het dorp Kissimmee. De locatie is centraal gelegen, waardoor ik binnen 15 minuten met de auto bij de Disneyparken ben en er zijn diverse winkels en restaurants op loopafstand. Van de week zal ik meer vertellen over wat er te doen is in Old Town.

Afgelopen woensdag had ik grotendeels mijn koffers al ingepakt (ja, koffers) en gistermiddag heb ik de laatste dingetjes in mijn koffers gedaan. Aangezien ik mijn vorige reis ruimte te kort kwam, heb ik deze reis twee koffers bij me. Een handbagagekoffertje heb ik dit keer meer achterwegen gelaten en i.p.v. een rugtas.

Ik vlieg vandaag 9.10u en aangezien ik vrijwel naast het vliegveld woon, hoef ik niet zo heel vroeg op te staan, dus om half zes gaat de wekker. Mijn vader is zo lief om me naar Schiphol te brengen en om 6.10u rijden we die kant op. Bij vertrek 3 word ik nog net niet de auto uitgegooid en rijdt hij vervolgens met gierende banden weg.... Nou ja, dat is het scenario dat mijn vader naar anderen schetst, in de praktijk duurt het afscheid altijd eventjes iets langer..

Ik zoek een rustige incheckzuil op in de grote hal. Het lukte me niet om van te voren online in te checken en wegens mijn telefoonfobie durfde ik hierover niet met Tuifly te bellen. Gelukkig blijkt de boeking goed gegaan en hoef ik alleen nog wat aanvullende gegevens in te voeren, zoals het adres waar ik verblijf. Het is druk bij de incheckbalie, ik heb de keuze om bij een grondstewardess in te checken of gebruik te maken van de drop-off bagagemachines. Aangezien de rij hiervoor korter is, kies ik hier voor. In de rij hoor ik dat meer mensen niet online konden inchecken en ik kan me herinneren dat ik daar vorig jaar ook al een keer problemen mee heb gehad, dus er is iets mis met hun systeem. Tijdens het wachten bekijk ik mijn boardingpass en ik zie voor mijn naam een s staan. Ik schrik, want ik had toch net gecontroleerd of mijn gegevens goed waren?! Als ik eenmaal aan de beurt ben, vraag ik aan de grondstewardess die voor extra assistentie zorgt, wat die s betekent. En of dit geen problemen gaat opleveren straks bij het vliegtuig? Ze zegt niet te weten wat die s betekent, maar dat het geen problemen oplevert. Gelukkig!

Vervolgens zet ik mijn eerste koffer in de machine, scan mijn boardingpass, plak het bagagelabel om het handvat van mijn koffer en bevestig dat alles gereed is. Dit herhaal ik ook bij mijn tweede koffer, maar ik blijk over de 25kg heen te zitten. Gelukkig was ik daar op bedacht en ik haal snel een stapeltje tijdschriften uit de koffer en zet deze opnieuw in de machine. Nu blijkt het precies goed te zijn qua gewicht, 12 kg in koffer één en 13 kg in koffer twee. Dit keer heb ik mijn pins niet als handbagage mee, maar zit het dus in één van mijn koffers en dat maakte het te zwaar. Ik had geen zin in gedoe, van de week ben ik de hele avond bezig geweest met alles netjes in mijn ruiltas te doen en ik wil het graag ook zo netjes houden.

Mijn koffers zijn nu dus geregeld, ik pak mijn spulletjes en loop richting de security. Het is rustig en alles verloopt voorspoedig. Mijn handbagage blijkt ook in orde, ik hoef mijn tas niet te laten controleren. Ook weleens fijn... De rij bij de douane mag ook geen naam hebben en om 7.00u ben ik door alle controles heen. Ondanks dat ik op Schiphol werk en het winkelaanbod bijna kan dromen, vermaak ik me prima. Ik loop eerst terug richting lounge 2 en begin vanaf daar met winkels kijken en loop rustig terug naar lounge 3. Bij de Starbucks neem ik een heerlijke Chai tea latte en ergens anders had ik een broodje ham gekocht. Ik zoek een rustig plekje op waar ik mijn broodje eet en mijn drinken opdrink. Als ik daarmee klaar ben, zo rond 8.00u besluit ik alvast richting de gate te lopen. De vorige keer naar Orlando werd ik eruit gepikt voor extra controles en ik ga er vanuit dat dat dit keer weer zal gebeuren. En inderdaad... ik ga tussen de andere passagiers zitten bij de gate en hoor vervolgens na vijf minuten wat namen opgeroepen worden, waaronder die van mij. Ik loop naar de balie, geef mijn paspoort af, krijg deze vervolgens weer terug, maar moet wel mijn boardingpass inleveren. Deze blijk ik terug te krijgen als ik door de security ben gescreend. Die letter s op mijn boardingpass bleek dus een teken te zijn dat aangeeft dat ik extra gecontroleerd moet worden. Achteraf heb ik hier weleens iets over gelezen.. Ik was als één van de eerst wachtende en word uiteindelijk als laatste gescreend en ben de laatste die aan boord mag! Meer dan 45 minuten heb ik staan wachten, zonder enige uitleg of excuses. Er waren vier mannen en maar één vrouw aanwezig en er waren zo'n vijftuin vrouwen die gescreend moesten worden. Mijn tas werd gecontroleerd met een soort pollepel, mijn iPad moest ik uit de hoes halen en werd ook onderzocht, ik moest mijn vest en schoenen uit doen en vervolgens werd er met een soort plakkertje over mijn hele lichaam gestreken. Dit werd allemaal in een apparaat gestopt en die gaf uiteraard aan dat alles in orde is.

De reis verloopt voorspoedig, ondanks dat we met vertraging van zo'n twintig minuten zijn vertrokken. Het personeel komt sporadisch langs met drinken, maar je mag het zelf achterin het vliegtuig komen bestellen. De maaltijd smaakt erg goed. Normaal bestel ik van te voren een diabetesmaaltijd, maar aangezien dit telefonisch moest heb ik dat dus niet gedaan. We hadden de keuze uit vegetarische pasta of een kipmaaltijd. Tegen de tijd dat ik aan de beurt was, waren er alleen nog kipmaaltijden, maar dit was toch mijn keuze geweest. De maaltijd was goed van smaak en smaakte zelfs naar meer.

De stoelruimte is beperkt, maar gelukkig zit ik aan het gangpad waardoor ik regelmatig mijn benen kan strekken. Tijdens de vlucht zat er een dame voor me die ook last van de beperkte ruimte had en besloot om haar stoel snel naar achteren te doen, op hetzelfde moment als dat ik iets uit mijn tas onder haar stoel wilde pakken. AU!

In eerste instantie kreeg ik geen excuus, vervolgens doet ze haar stoel weer omhoog en daarna weer met een vaart naar achteren. Nu had ze wel in de gaten dat ik achter haar zat en bood ze haar excuus aan, maar die stoel liet ze de hele vlucht in de verste stand naar achteren staan. Dit betekende dat ik met mijn knieën tegen haar stoel en bijna met mijn neus tegen het scherm voor me heb gezeten, ik denk dat er hooguit twintig centimeter tussen zat. Volgende keer toch maar weer met een andere maatschappij denk ik...

Na een vlucht van tien uur landen we om 13.30u lokale tijd op Orlando Sanford (het is hier zes uur vroeger dan in Nederland). Aangezien het een combinatievlucht is met passagiers die met het vliegtuig doorvliegen naar Miami, moeten zij als eerste uitstappen om door de douane te gaan (zij moeten zich weer opnieuw inchecken voor de vlucht naar Miami). Daarna mogen de passagiers die in Orlando blijven uitstappen en richting de douane lopen.

De rij daar is lang en het wachten duurt lang. Na zo'n 1,5 uur wachten ben ik eindelijk aan de buurt. Ik krijg weer veel vragen over mijn vorige vakanties naar Amerika, wat ik toen gedaan heb, waarom, met wie, hoe lang, etc. Tijdens de vlucht heb ik een costum formulier ingevuld, waarop je aangeeft of je bepaalde (commerciële) producten bij je hebt, je persoonlijke gegevens en je verblijfplaats. Hierop zet hij een rood kruis en ik mag doorlopen. Vervolgens kom ik in de kleine bagagehal en staan mijn koffers uiteraard al op mij te wachten. Ik loop door richting de uitgang en denk alles achter de rug te hebben, maar nee. Bij de volgende security check moet ik mijn costum formulier inleveren en die kruis blijkt te beteken dat ze mijn bagage willen controleren. Ik blijk niet de enigste te zijn, maar het meerendeel van de passagiers moeten dit laten doen.

Ik ga voor deze controle in de rij staan en als ik aan de buurt ben wordt er gevraagd of ik voedsel bij me heb. Ik geef aan dat ik crackers en kaas bij me heb en dat is prima. Ik mag mijn koffers en rugtas op de band leggen van de scanner en alles blijkt in orde te zijn. Het is inmiddels 15.30u, maar nu kan mijn vakantie echt beginnen!

Ik loop snel door naar buiten, richting Alamo, om mijn huurauto op te halen. Deze heb ik van te voren online geboekt via Sunnycars. Ik vind dat zij vaak de beste tarieven hebben en je bent voor alles gedekt, dus je hoeft ter plaatste niets meer af te sluiten qua verzekeringen. Ik heb gekozen voor de goedkoopste, "kleinste" 4-deurs auto.

Het is rustig, dus ik ben vrij vlot aan de buurt. Na het invullen van het papierwerk mag ik buiten een auto uitkiezen uit de categorie waar ik voor betaald heb. Er staat dit keer niet veel soeps tussen, tot mijn oog op een rode Kia Soul valt. Mijn vorige reis heb ik ook in zo'n auto gereden en dat was goed bevallen. Hij heeft wel aardig wat kleine schade rondom de auto, dus ik maak hier foto's van en berg mijn spullen in de auto op. De sleutels liggen op de stoel klaar en als eerste ga ik natuurlijk de stoel en spiegels goed stellen en de navigatie installeren. Deze navigatie huur ik bij Jeanette uit Lisse, zij heeft een navigatieverhuurbedrijf, www.navigatietehuur.nl. Ik kan het bij haar thuis ophalen, maar tegen extra betaling stuurt ze het ook op en ik betaal voor 9 dagen €15,- huur.

Als alles gereed is, rijd ik voorzichtig richting de uitgang. Het is toch weer even wennen zo'n automaat. Als ik wil remmen, druk ik net even te hard op het rempedaal waardoor ik direct stil sta. Oeps, dat mag dus iets minder.

Voor ik definitief weg mag rijden, moet ik mijn papieren nog een keer bij de exit laten zien en scannen ze de auto die ik heb gekozen. De mevrouw loopt een rondje om de auto en noteert de aanwezige schade en dan mag ik eindelijk richting het hotel rijden.

Het is druk op de weg, heel druk. Normaal is het 45 minuten rijden, maar nu ben ik bijna anderhalf uur onderweg. Om 17.10u check ik snel in, betaal de resortfee die je ter plaatse moet betalen a $7,- per nacht, zet mijn paraven en handtekening op de formulieren en krijg vervolgens mijn sleutels.

Mijn oog valt op een ticketverkoopbalie in de lobby en loop daar naar toe. Online had ik via www.attractionsdirect.ie een (goedkoper) ticket besteld voor Mickey's christmasparty voor vanavond. Waar het normaal altijd goed en snel gaat, is er deze keer iets mis gegaan en heb ik mijn ticket niet per post ontvangen. Donderdag heb ik ze daar een mail over gestuurd en vrij vlot kreeg ik gelukkig antwoord. Ze gingen er achteraan en kijken waar ik lokaal een ticket kan ophalen. In spanning opende ik dus ook eenmaal geland in de VS mijn mail en jammer genoeg was het ze niet gelukt. Ze bleken geen lokaalagent te hebben om dit ticket op te halen. Uiteraard krijg ik mijn geld terug, maar ik wilde zo ontzettend graag naar het feest, dat ik nu ter plaatse probeer nog een ticket te krijgen. Bij de ticketverkoopbalie in mijn hotel blijken ze dus ook kaartjes voor dit event te verkopen. Yes, toch nog een christmas party vanavond!

Ik stap vervolgens snel in de auto en rijd naar het gebouw waar mijn kamer is, laad mijn spulletjes uit en loop richting de kamer. De kamer ruikt vochtig, maar voor de rest ziet het er prima uit. Ik spring onder de douche, trek daarna wat luchtigere kleding aan (het is hier gemiddeld 26C) en pak de belangrijkste dingetjes die ik vanavond nodig heb. Ik stap om stipt 18.00u in de auto en voordat ik naar het park rij, rijd ik eerst nog even naar een Panda Express (chinees) om even iets te eten.

Het feest is in Magic Kingdom, één van de vier Disney attractieparken hier in Orlando. Die vier parken, Magic Kingdom, Hollywood Studios, Animal Kingdom & Epcot en de twee waterparken Blizzard beach & Typhoon lagoon vormen met elkaar Walt Disney World (WDW).

Ik parkeer op het parkeerterrein van Magic Kingdom, dit is het eerste Disneypark hier in Florida. Aangezien ik een jaarkaart heb hoef ik niet te betalen voor het parkeren, dat scheelt weer $20,- per dag. Netjes word ik naar een parkeerplek gedirigeerd en sta in het slechteriken gedeelte van het parkeerterrein, Villians. Ik loop richting het trammetje en kan direct instappen. Deze zet ons af bij de kassa's en security. Deze passeer ik allemaal en ik loop richting de monorail om naar het park gebracht te worden. Een monorail in een soort zwevende trein, zonder bestuurder. Om 19.30u sta ik bij de ingangspoort, scan mijn toegangskaartje en loop het park op. Ik krijg een bandje om waardoor het personeel kan zien dat ik betaald heb voor het event en de niet betalende mensen van het park kunnen begeleiden. Alleen mensen met een eventticket zijn welkom, de regulieren bezoekers moeten voor 19.00u het park verlaten hebben.

De sfeer is fantastisch! Mooie kerstversieringen, heerlijke kerstmuziek, nepsneeuw uit de lucht, ik kijk mijn ogen uit. De wachttijden voor de attracties zijn kort, voor de meeste attracties 5 a 10 minuten. The seven dwarfs mine train is het drukste met 45 minuten, daarna komt Peter Pan's flight met 30 minuten.

Over het park zijn locaties verdeeld waar je holiday treats kunt krijgen. Warme chocomel, eggnog (heel populair drankje, maar ik vind het niet lekker), diverse soorten koekjes, pretzels, etc.

Ik geniet ontzettend! Christmas is the most wonderful time of the year!

Voordat ik het weet is het 00.00u en is het feest afgelopen. Ik loop snel nog even bij de Starbucks binnen om een beker te kopen voor mijn collectie! De rij is gelukkig kort en ik heb de laatste beker te pakken! Ik kan niet wachten om mijn bekers thuis uit te stallen in de vitrine die mijn vader heeft opgehangen!

Dit keer besluit ik met de boot terug te varen richting de parkeerplaats, want de rij voor de monorail is lang. De boot komt al aanvaren en binnen vijftien minuten worden we aan de overkant van het meer afgezet. Daarna loop ik snel door naar het trammetje dat ons terug brengt naar het parkeergedeelte waar ik sta, Villains, Hook/Haak. Gelukkig heb ik onthouden waar ik de auto heb neer gezet en valt de kleur goed op, want het parkeerterrein is zo groot, dat je er makkelijk kunt verdwalen.

Rond 1.30u ben ik terug in het hotel, trek ik snel mijn pyjama aan en ga naar bed, wat ben ik moe...








Reacties

Reacties

Mama Elly

Meisje, wat een verhaal! De “s” is ws dan security, klaar ben je er mee. Kun je de volgende keer niet een T-shirt aan doen met “I love Trump” of zo? Misschien scheelt t bij de douane, want dit is niet leuk meer.
Ik ben blij voor je dat, dat ticket nog gelukt is en dat t een te gek feest was.
Leuke blog weer! Veel werk, maar t leest heel leuk en vlot weg.
Geniet maar lekker daar! Xx mama

Frits

Tja extra controle villains parking de puzzelstukjes vallen wel op zijn plaats. Verslag kostte me zeker 20 minuten om te lezen maar de ze eerste blog was weer grandioos!! Go on. Ik wacht op de volgende in de reeks

Simone

Je vader ?????
Heerlijk weer Lesley ??

Papsie

Kon je verhaal niet langer , je moet een boek gaan schrijven van al jou Disney reizen , er zijn er maar weinig die op een na alle parken heb gezien .
Mooi verhaal , veel plezier daar ??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!