travelwithlove.reismee.nl

BLOG DINSDAG 12 SEPTEMBER 2017 DAG 2

Mijn eerste nacht in het hostel is prima bevallen. Gelukkig geen last gehad van luidruchtige buren of kamergenoot of andere geluiden. Het bed ligt hard, dus daar moet ik aan wennen.

In de nacht ben ik een paar keer wakker geworden, maar om 5.00 was ik klaar wakker. Aangezien mijn kamergenoot sliep, durfde ik geen licht aan te doen en ben ik gelukkig na een tijdje weer in slaap gevallen. Ik werd om 8.00u wakker en vond dat een mooie tijd om mijn bed uit te gaan. Mijn kamergenoot was nog steeds in diepe slaap, dus zo voorzichtig mogelijk ben ik mijn spulletjes gaan pakken om te douchen. Deze had ik gisteravond al klaar gelegd, dus ik hoefde geen onnodige herrie te maken of het licht aan te doen.

Nadat ik aangekleed was en een paar rijstwafeltjes had gepakt om mee te nemen als ontbijt, stond ik rond 9.00 buiten.

Om de hoek van het hostel is een opstapplaats van de hop on hop off bus die ik vandaag ga nemen. Er staat een jongeman bij een reclamebord van het bedrijf waar ik de tour mee wil gaan doen en ik spreek hem aan of ik bij hem een ticket kan kopen. Dit blijkt het geval te zijn. Normaal ben ik gewend dat je achtervolgd wordt door de verkopers van kaartjes, dus dit was even wennen maar wel zoals ik het graag heb.

Ik heb voor de Grayline hop-on-hop-off bus gekozen, 1 dag ticket voor 24 uur met gratis Granville island ferryboat voor CAD$47,-

Mijn keuze is op deze tour van ruim 2,5 uur gevallen, omdat ik de stops die ze aandoen beter vond ten opzichte van de andere organisatie. Vooral de route door het centrum van Vancouver is bij Grayline uitgebreider.

Mijn eerste indruk van de stad is een beetje teleurstellend. Ik had van te voren geen verwachtingen, maar tot nu toe vind ik de stad zelf sfeerloos. Stanley park daarentegen vind ik echt een aanrader. Dit park aan de westkant van het centrum heeft prachtige bossen. Ik besluit bij stop 8 de bus te verlaten om een stukje door het park te gaan lopen. Er blijkt een kiosk te zijn waar je wat te eten en drinken kunt kopen, dus ik ga eerst een kopje thee drinken met een plakje bananencake. Onder het genot van deze versnaperingen bekijk ik een plattegrond van het park en stippel een route uit richting de Totem palen (Totem Poles) die in het bos staan, daar is ook een halte voor de bus, dus dan kan ik vanaf daar de route verder vervolgen.

Mijn wandeling door het park smaakt naar meer. De rust en de geluiden van de dieren doen me goed. Jammer genoeg laten alleen de zwarte eekhoorns en een koppel ganzen zich zien, maar aan de geluiden te horen zitten er nog veel meer dieren verstopt in het park.

Ik blijk een verkeerde afslag gepakt te hebben en ben daardoor omgelopen, geen probleem zo zie ik alleen maar meer. Gelukkig vind ik snel het juiste pad (trial) en zie ik de totem palen tussen de bomen door. Ik heb gelezen dat deze palen jaren terug vervangen zijn voor nieuwe exemplaren, maar ik vind het mooie kunstwerken.

*Ik ga van het weekend proberen wat foto's te plaatsen, zodat jullie een idee hebben hoe alles er uit ziet. *

In het nabij liggende winkeltje verkopen ze mooie souvenirs en sieraden. Jammer genoeg zijn ze niet van zilver, anders had ik zeker wat gekocht.

Ik stap weer in de bus en vervolg de route. Ik geniet van de wind door mijn haren en uitzicht op de haven en het park. Bij stop 14 stap ik pas weer uit, hier vaart namelijk een ferry boat naar Granville island. Deze boot is inbegrepen bij het ticket voor de bus, dus ik besluit er gebruik van te maken. Binnen nog geen vijf minuten legt het bootje aan en ben ik op het eilandje. Hier is een market met lokale producten, souvenirs, fruit, vlees, vis, gebak, brood, etc.etc. Het is er erg gezellig en er zijn genoeg mogelijkheden om een hapje te eten. Na de markt bekeken te hebben, blijf ik toch bij mijn eerste keuze, chinees. Ik bestel een combimaaltijd voor CAD$12,- met Rijst, broccoli & biefstukjes en wat te drinken. Ik zoek een rustig plekje uit met uitzicht op de stad en besluit om alvast dit deel van mijn blog te gaan schrijven.

Na deze break loop ik richting de bushalte om mijn weg te vervolgen. Ik besluit de gehele route nog een keer met de bus af te leggen, maar in Stanley Park stop 7 uit te stappen, om nog een wandeling door het park te maken. Ik vraag aan de buschauffeur welke kant ik op moet lopen, als ik weer op wil stappen bij stop 10. Hij kijkt me vreemd aan en vraagt aan me hoe ik denk daar te komen. Ik leg uit dat ik de wandelroute wil gaan lopen die in de folder staat van Grayline. Hij wijst me een kant op, maar voor de rest word ik ook niet veel wijzer. In plaats van een half rondje om the beaver lake te lopen, loop ik per ongeluk drie kwart. Ik bestudeer de kaart nog eens en vind dan een andere route die mij naar de juiste plek brengt. Deze route blijkt alleen wel hele stijle bergopwaartse paden te bevatten. Op de gehele route zijn weinig borden te vinden die de weg wijzen, dus ik ben erg aangewezen op mijn eigen oriëntatie. Ik ben dan ook blij als ik na een uur, i.p.v. de 30 minuten die deze route zou moeten duren, bij Prospect Point ben. Het uitzicht is prachtig op de oceaan en op de bergen! Het was zeker de pittige wandeling waard!

Moe maar voldaan stap ik weer op de bus en leg de rest van de busroute af. Ik besluit nu aan de rechterkant te gaan zitten, tijdens de eerste rit zat ik links, en zie weer andere dingen dan tijdens mijn eerste rit. Ik merk dat er meer sfeer is in de stad in de middag, dan in de ochtend of avond. De stad heeft mijn hart nog niet gestolen. Het blijkt de bijnaam The City of Glass te hebben en dat klopt ook. Er is veel hoogbouw en die gebouwen zijn hoofdzakelijk van glas.

De rit door Chinatown maakt me verdrietig. Ik zie nog meer zwervers, daklozen en alcoholisten dan gisteren. Sommige straten liggen vol.... Ik raad mensen dan ook af om deze buurt (alleen) in te gaan.

Vandaag ben ik een aantal Nederlands tegen gekomen, met als hoogtepunt mijn laatste rit op de hop-on-hop-off bus. Daar zaten we totaal met 7 Nederlands en 12 overige nationaliteiten. En onze Aziatische chauffeur heeft een jaar in Nederland, Enschede gewoond. Het moet niet gekker worden!

Tijdens mijn reizen ben ik vaste klant voor een hop-on-hop-off bus. Ik vind dit de makkelijkste en snelste manier om een goed overzicht te krijgen van een stad. Hoe de stad is verdeeld, maar vooral wat zie ik onderweg en wil ik beter bekijken/bezoeken.

Hier in Vancouver valt dat jammer genoeg tegen. Stanley park staat bij mij stipt op 1, daarna Gastown (gezellige victoriaanse sfeer), opgevolgd door Granville island (heerlijk eten en leuke winkeltjes) en als afsluiter Canada place (uitzicht op de haven, bergen en leuke attracties). Canada place ga ik vrijdag uitgebreider bekijken.

Vanavond ga ik vroeg naar bed, want morgenochtend gaat de wekker alweer vroeg (sorry kamergenoot). Ik ga een dagje naar Seattle (Verenigde Staten). Het hoe en waarom, etc zal ik morgen uitleggen in mijn blog!




Reacties

Reacties

Simone

Heerlijk Lesley om je berhaal te lezen. Veel plezier morgen in Seattle. Ik ben benieuwd. ?

Mama/Elly

Wat gedetailleerd weer. Ik verheug me op de foto's! Weet je overigens dat als Ik je blog lees, het in mijn hoofd wordt voorgelezen door die man van omroep Max die hotelletjes keurt? ik zit nu nog te wachten op een hygiene oordeel, dat je handschoenen aan doet en je je vinger langs de plinten haalt en zo...
Veel plezier morgen! Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!